- Wiesco, on jes mi winien pińdziesiont złoty i ja bym ściaa je wreście
zobaczyć!
A na dobry początek polecam
tym odważnym i samokrytycznym wziąć dyktafon i nagrać swoją swobodną opowieść
np. o tym, co widzę za oknem, co robiłem wczoraj itp. Im dłuższa wypowiedź, tym
większa szansa, że zapomnimy o staraniu się i efekt będzie naturalny, co z
kolei wskaże na nasz osobisty styl i sposób wypowiadania się.
Polska mowa nie być trudna –
być bardzo trudna. Aby dobrze się prezentować czy to na rozmowie
kwalifikacyjnej czy podczas codziennych kontaktów ze znajomymi,
współpracownikami, czy w końcu w oczach naszych najbliższych i przed samym
sobą, wielu kwestiom musimy się przyjrzeć i pewnie nad kilkoma popracować. Mowa
werbalna i niewerbalna, a więc słowa wypowiadane, sposób wypowiedzi, mimika,
ton, gestykulacja, ubiór, postawa… itd. Proponuję dziś proste ćwiczenia, które
nie tylko mogą być doskonałą zabawą dla całej rodziny, ale również narzędziem
podczas ćwiczeń językowych.
Na początek tzw. łamańce językowe,
jak już uda nam się przeczytać je wszystkie poprawnie, to spróbujmy zwiększyć
tempo.
Chrząszcz brzmi w trzcinie, świerszcz
strzyka za ścianą.
Czarna krowa w kropki bordo gryzła
trawę kręcąc mordą.
Cześć Czesiek! Czeszesz się częściej
często, czy częściej czasem?
Czy rak trzyma w szczypcach strzęp
szczawiu, czy trzy części trzciny?
Czy tata czyta cytaty z Tacyta?
Gżegżółki i piegże nażarły się na czczo
rzeżuchy i rzędem rzygały do brytfanny.
Jeszcze deszcze chłoszczą leszcze,
jeszcze leszcze pieszczą kleszcze.
Kiedy pieprz się w wieprza wetrze,
wtedy mięso będzie lepsze.
Krnąbrny krawiec krakowski kroił krótkie
krawaty.
Król Karol kupił królowej Karolinie
korale koloru koralowego.
Nie wież Wiesiu w owsie włosia,
jeśliś Wiesiu we wsi osiadł.
Obłąkany błazen Błażej błąka się po
błękitnych błoniach.
Przeleciały trzy pstre przepiórczyce
przez trzy pstre kamienice.
Przyszedł Herbert z pstrągami i
słuchał oszczerstw, ze wstrętem patrząc w przestrzeń przez szczeliny w
strzelnicy.
Starszy poczmistrz szczegółowo
oszacował koszt poczt w Tczewie.
Szedł Mojżesz przez morze, jak
żniwiarz przez zboże.
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni
jesienny.
To cóż, że ze Szwecji.
20 W czasie suszy szosa sucha. Suchą
szosą Sasza szedł. spory trzosik niósł.
Wtem z łopotem wpadł ptak do
wytapetowanego pokoju.
Wyindywidualizowaliśmy się z
rozentuzjazmowanego tłumu, który oklaskiwał przeintelektualizowane dzieło.
Zamień kamień w krzemień, przemień
krzemień w kamień.
Ząb - zupa zębowa, dąb – zupa
dębowa.
Zgódź się do dworu za
zarządzającego.
Zmiażdż dżdżownicę.
Kolejne ćwiczenie zwraca
uwagę na pomijanie spółgłosek, co notorycznie zdarza się nawet osobom
wypowiadających się publicznie. Poniższe wypowiedzi są autentyczne – z
telewizji, reklam, piosenek :) Dla wprawy, przećwiczmy kilkakrotnie precyzyjną
wymowę tych zdań.
A tera sprawa gówna – uwalenie
budżetu.
Amor miał łuk i dużo szczał.
Bóg się rodzi, mostruch leje.
Dzisiaj w pałacu prezydenta już
drugi szczy.
Ja rozumie wasze postulaty, ale nie
umie wam pomóc.
Jako Bogu sześć mu dali.
Jedźcie i pijcie.
Cesz mieć czyste i śniące włosy?
Listonosz złych lisów niech nie
przynosi.
Mama mówi, a Zosia sucha.
Mamy sekrety, o których NIK nie wie.
Mówca używał wielu sów, które były
gupie.
O 20:00 kronika portowa, a w niej relacja z
turnieju koków narciarskich.
Ona stanęła jak sup soli, a on zblat
i siat.
Panie ośle, oszczekam pana.
Papież potyka się z rektorami kół
wyższych.
Powodzianie nie zdążyli wynieś wszystkich
swoich dup.
Prosimy cię Panie, baw tusze nasze.
Reaktor naczelny naszej gazety
przebywał w Bukareście.
Tyle dziewcząt znał, a wyprał waśnie
mnie.
W margarynie najważniejszy jes mak.
W tym sezonie modne są kurki
zamszowe.
Wyjcie panowie, tam są dźwi.
Zagubi-am się śród ćcin.
Poniższy tekst „DZIECIĘ
TKACZY” (Kabaret Starszych Panów) wydaje się mało skomplikowany, ale jeśli
nagramy się czytając go, może się okazać, że przyda się kolejny trening, aby
każde słowo było wyraźne.
TATA Z MAMĄ
W DOMKU NASZYM,
BY DOBROBYT
ZAWSZE TRWAŁ,
CICHY
WARSZTAT NA PODDASZU
MIELI, KTÓRY
GŁOŚNO TKAŁ.
POMAGAŁA
TKAĆ IM PRACZKA,
KTÓRĄ
CZKAWKI WSTRZĄSAŁ SZOK,
GDY PEŁZAŁEM
NA CZWORACZKACH,
JUŻ NADE MNĄ
CAŁY ROK:
TATKA TKA I
MATKA TKA, A PRACZKA CZKA
I CZKAJĄC
TKA !
ROSŁEM SOBIE
NA SMARKACZA
NERWOWEGO,
BO WŚRÓD GIER
CICHY
WARSZTAT GŁOŚNO WARCZAŁ
I ZADRĘCZAŁ
MNIE TEN SZMER !
NA DOBITKĘ
PRACZKI CZKAWKI
NIE USTAJĄ,
JAK NA ZŁOŚĆ !
Z RĄCZEK
LECĄ MI ZABAWKI,
BO NADE MNĄ
WCIĄŻ, PSIAKOŚĆ !...
TATKA TKA I
MATKA TKA, A PRACZKA CZKA
I CZKAJĄC
TKA !
Jasność i staranność
wypowiedzi punktuje chęcią słuchania nas przez innych, a także staje się
częścią naszego wizerunku. Krótko, zwięźle i na temat to całkiem niezła
wskazówka na początek szlifowania umiejętności językowych. Nasz odbiorca
zainteresowany tematem na pewno dopyta o szczegóły, a nad mniejszą ilością
treści łatwiej jest zapanować. Nie bójmy się też przerw pomiędzy poszczególnymi
zdaniami. Krótkie milczenie pomoże nam zebrać myśli, a w oczach innych
wypadniemy całkiem nieźle, jako osoby panujące nad swoją wypowiedzią, skupione,
a przez to bardziej wiarygodne.
I na koniec test, oczywiście
z przymrużeniem oka, gdyż nie jest to żadna wyrocznia, ale może dać nam do
myślenia.
Jakim jesteś mówcą?
Określ swoje umiejętności,
posługując się następującą skalą ocen odpowiedzi:
Zawsze – 5, Prawie zawsze –
4, Czasami – 3, Rzadko – 2, Nigdy - 1
1. Jako słuchacz, słuchałbym
chętnie siebie …….
2. Gdy zostanę źle
zrozumiany, pamiętam, że to ja powinienem pomóc słuchaczom dobrze mnie zrozumieć
…….
3. Moje wskazówki dla innych
są krótkie, uprzejme i na temat …….
4. Wiem, kiedy moi słuchacze
przestają mnie słuchać …….
5. Dbam o to, żeby moi
słuchacze wiedzieli, czego od nich chcę …….
6. Gdy udzielam informacji,
proszę o sparafrazowanie ich i o informację zwrotną, żeby mieć pewność, że
jestem zrozumiany …….
7. Dbam o to, żeby sygnały
niewerbalne mówiły to samo, co słowa …….
8. Dbam o to, żeby nie
onieśmielić moich słuchaczy tonem głosu, zastraszającą postawą, uporczywym lub
zbyt długim kontaktem wzrokowym, atakami słownymi itp. …….
9. Wyraźnie artykułuję słowa
…….
10. Staram się posługiwać
językiem, który będzie zrozumiały dla każdego ze słuchaczy …….
Zlicz punktację i odczytaj
wynik:
40 lub więcej jesteś doskonałym mówcą!
39 – 32 wykraczasz poza przeciętną
31 – 25 twoje umiejętności wymagają doskonalenia
24 i mniej nie jesteś zbyt skutecznym mówcą,
potrzebujesz wiele praktyki!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za poświęcenie czasu na zapoznanie się z naszymi wpisami. Będziemy wdzięczni za każdy komentarz na ich temat.