Ostatnio wspomniałam o realizowanym
przez zespół Centrum Rozwoju Osobistego autorskim programie edukacyjnym „Świadomy
start”. Co jeszcze jest w programie tych warsztatów?
Kreatywność.
To kolejne ciekawe zagadnienie i
bardzo przydatna współcześnie umiejętność. Nie każdy jest kreatywny, ale na
pewno każdy może ćwiczyć swoje myślenie i, poprzez jego treningi, stawać się
twórczą osobą. Zapraszam do niniejszego postu, w którym podam przykład dwóch
prostych ćwiczeń - zachęcam do wypróbowania ich w przyjaznym gronie. Regularne
ćwiczenia będą natomiast znakomitym połączeniem zabawy i rozwoju.
Od początku, czym jest twórczość?
To proces prowadzący do nowego wytworu, użytecznego
wytworu, który może zostać przyjęty. Nowe, wartościowe, oryginalne
rozwiązania powstają dzięki m.in. umiejętności spojrzenia na zagadnienie z
innego niż dotychczas punktu widzenia, myśleniu nieschematycznemu,
niekonwencjonalnemu, dywergencyjnemu!
Natomiast myślenie twórcze to pewna umiejętność, zdolność
do rozwiązywania problemów, do poszukiwania nie jednego, lecz wielu
rozwiązań.
Umiejętność
rozwiązywania problemów i wyobraźnia pozwalają skuteczniej radzić sobie z sytuacjami życia codziennego!
Jak już
pisałam, kreatywność jest umiejętnością, którą każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać. Ponadto jest
nam potrzebna do umożliwienia zmian,
rozwoju i wytyczania nowych kierunków. Dlatego szczerze zachęcam do wspólnych
ćwiczeń, gier i zabaw, które pomagają zdobyć tę umiejętność niezależnie od
wieku.
Tribondy – co łączy poniższe wyrazy?
szkoła –
Tetmajer – zęby (PRZERWA)
samolot
– telewizor – wycieczka
karty –
pszczoły – szachy
chirurg
– samochód – Zorro
dziewczyna
– cynamon – starzec
rybka –
interes – jesień
pałac –
błyskawiczny – kłódka
lustro –
piłka – szajba
karta –
biała – ogłada
telefon
– schowek – mikroorganizm
majtki –
rzuć – proca
łyżwy –
deser – ciało stałe
kolor –
owoc – broń
W
powyższym ćwiczeniu trening twórczości stanowi nie tylko odgadywanie rozwiązań,
ale również układanie grup wyrazów, do których nasz towarzysz gry będzie musiał
znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Można grać w parach, grupach czy
indywidualnie. Jeśli będziecie mieli problem z odgadnięciem, któryś z
powyższych, proszę o sygnał, a podam rozwiązania:)
Najkrótszy łańcuch – podajemy dwa wyrazy takie, których na pozór nic
nie łączy. Zadaniem drugiej osoby jest utworzenie łańcuszka skojarzeń tak, aby
właśnie je połączyć.
marionetka - łyżeczka
marionetka
– drewno – ogień w kominku – kolacja – widelec - karuzela – dziecko – łyżeczka
torebka –
komin
wyspa –
agrafka
motyl – kamera
truskawka
– wiertarka
komputer
– lato
flamaster
– doniczka
Takich ćwiczeń jest tysiące, mam
nadzieję, że zainspiruję kogoś do wypróbowania ich z kolegą, dzieckiem czy
babcią. Pamiętajmy, że nie ćwiczony umysł spowalnia, a współczesny świat wymaga
od nas ciągłej gotowości do wypełniania kolejnych zadań. Osoby twórcze łatwiej
i szybciej poradzą sobie w wielu sytuacjach, a sprawne umysły sprzyjają naszej pamięci
i koncentracji.
Miłej zabawy
Izabela
Co jest w karty - szachy - pszczoły?
OdpowiedzUsuńkształt
OdpowiedzUsuń