Słowność – Zmienność
Dokładność – Szybkość
Ilość czy jakość?
Rzetelność,
dokładność, solidność, słowność, tak niewiele? Wartości wynikające z „dobrego
wychowania”, wskazujące na szacunek do innych, naszą efektywność i jakość działań.
Nie wiem jak Wy, ale ja notorycznie doświadczam permanentnego braku tychże cech
wśród różnych firm na obecnym rynku usług oraz ludzi spotykanych, poznawanych,
pracowników firm i instytucji, matek, mężów, znajomych itd. I zadaję sobie
pytanie: czy przyzwyczaić się do panującej normy czy próbować podtrzymać
wymierające cechy? A może to walka z wiatrakami…
Bylejakość usług
wprawia mnie w bezsilność. Czy już nikomu nie zależy na zadowolonym kliencie?!
Rzecz w tym, że zazwyczaj klient jest i tak zadowolony. Dlaczego? Ponieważ
nie potrafimy powiedzieć, że jesteśmy niezadowoleni, że efekt nam nie odpowiada
i dużo łatwiej jest przekonać samego siebie o własnej aprobacie uzyskanych
rezultatów. Znajdujemy całą masę argumentów „za” i w konsekwencji dziękujemy
pięknie wykonawcy, płacimy i z uśmiechem się żegnamy. Wydaje nam się, że to
była miła współpraca (obustronna korzyść i zadowolenie), że jesteśmy lubiani i
wszystko jest cacy. A sam wykonawca? No niestety, obawiam się, że nie podziela
naszej wersji. Przyszedł klient, zrobiłem swoje (szybko, łatwo i bez zbędnych
problemów), on zadowolony (nie zauważył tego, czego miał nie zauważyć), kasa
wpłynęła i można iść dalej.
Z ogromnym
rozgoryczeniem powiedziałam zdecydowane STOP niechlujstwu i lekceważeniu
klientów. Efekt? Taki jak się spodziewałam :) jestem klientem upierdliwym,
czepiającym się i niemiłym. Fakt, że nie odpuszczając, uzyskuję produkt
niespotykanie jakościowy, ale wymaga to wyjątkowej cierpliwości i
zaakceptowania tego, że nie będziemy postrzegani jako sympatyczni. Bo nie można
przecież być sympatycznym i oczekiwać zgodności z umową. Co to ma być??!!
Dlaczego oczekujący słowności i solidności są negatywnie postrzegani? Przecież
ja prosząc o rzetelne wykonanie usługi nie podnoszę głosu, nie używam epitetów,
a nawet się uśmiecham! Proste – tacy ludzie są niewygodni. Firma, która miałaby
bardzo starannie podejść do sprawy musiałaby poświęcić więcej czasu, a czas to
pieniądz…
Szybko i tanio
wyprodukować, jeszcze szybciej i drożej sprzedać.
Kolejna kwestia to
akceptacja pewnych rzeczy dla świętego spokoju. Nie chce nam się zwracać uwagi
na pewne sprawy, bo szkoda nerwów i czasu. Tylko, że tym samym podtrzymujemy
panującą tendencję. Coraz częściej dostrzegam pomyłki drobnych kwot w
wystawianych dla mnie rachunkach. I ta drobna kwota pomnożona przez setki lub
tysiące klientów daje znaczny zastrzyk gotówki. Faktura za abonament
telefoniczny (to już kilkukrotnie) czy skasowanie trzech kilogramów cytryn
zamiast trzech sztuk, które kupowałam, czasem to jest zwykły przypadek, a
czasem świadoma próba oszukania. Zawsze jednak mamy wpływ na to, co z tym
zrobimy. Więc może „dla zasady” zwrócić uwagę na niedopatrzenie?
A ile razy
usłyszeliśmy „na wtorek”, „jutro zadzwonię” lub „po niedzieli” i tak w
rzeczywistości było? Jeśli często, to napiszcie o swoich przykładach, może
odrobina nadziei w słowność ludzką powróci. Ja niestety, kiedy coś takiego
słyszę, to już znam dalszy scenariusz (sprawdza się mniej więcej w 90%) – albo
jest cisza i sama muszę dopominać się o kontakt i działanie (zazwyczaj), albo
usłyszę, że coś wypadło i przełóżmy termin (tę wersję rzadziej). Co z nami?!
Hmm jeśli ta cecha
jest obecnie czymś niezwykłym, to może zachęcę osoby, które ją posiadają, aby
zrobiły z niej swój atut?
„Jestem solidny i słowny,
jak dam słowo, to stanę na głowie i tak będzie. Nie ma po mnie poprawki i
trzymam się ustalonych terminów”. Nie jestem specjalistką od marketingu, ale
jeśli taka deklaracja miałaby poparcie w czynach to ja byłabym lojalną
klientką.
Szanujmy się. Siebie i
innych. Popracujmy nad naszą słownością, a kiedy coś robimy, to postarajmy się
zrobić to najlepiej, jak potrafimy. Dajmy przykład bliskim, dzieciom, znajomym,
klientom, że tak się da. Nie idźmy na łatwiznę.
Izabela
Izabela
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za poświęcenie czasu na zapoznanie się z naszymi wpisami. Będziemy wdzięczni za każdy komentarz na ich temat.